Bezpečná výživa- netradiční potraviny, potraviny nového typu a doplňky (2.část)

20.01.2018

Po 3 přednáškových blocích následoval oběd, na který jsem byla velmi zvědavá. Ne jednou se mi na semináři o zdravé výživě stalo, že k obědu byl řízek a ke svačině koláčky. Ne, že by mi to nechutnalo, ale přišlo mi to na takové akci dost zvláštní. Na tomto semináři jsem ale byla spokojená. Bulgurový salát se šmakounem nebo obložená bageta tak nejen potěšily chuťové pohárky, ale i moje "nutriční" srdce.

4. Probiotika a střevní mikrobiom

Jak už jsem psala v minulém článku, mikrobiom je nyní jedno z top témat na výživových konferencích. Na dopolední přednášku navázala RNDr. Monika Cahová, Ph.D. z IKEMu s dalšími užitečnými informacemi. Zmínila například zajímavou studii prováděnou na myších. První skupině myší byla podávána nízkotuková dieta (6% tuku ve stravě), což mělo za následek, že ve střevech myší začala převažovat "dobrá" mikrobiota (Prevotella) nad "špatnou" (Firmicutes). Navíc myš zůstala hubená. Druhá skupina myší dostávala dietu, která obsahovala 33% tuku. Výsledky byly stejné jako u skupiny první. Třetí skupina ale dostávala dietu vysokotukovou (66% tuku ve stravě), což mělo za následek převládání "špatného" mikrobiomu. Myši ztloustly, plus začaly z potravy vstřebávat více energie než na začátku, což vedlo ještě k většímu přibírání. Suma sumárum je, že pokud bude vaše strava obsahovat velké množství tuku, podpoříte přeměnu střevní mikroflóry a budete o to lépe tloustnout. A to nikdo nejspíš nechce ;)

Za zmínku stojí ještě informace, že střevní bakterie potřebují polysacharidy (tedy ty složené, jako je např. škrob či vláknina). Proto má ketodieta a velké omezování sacharidů ve stravě prokancerogenní efekt na náš organismus. Tak se na tuto módní dietu nenechte nalákat.

5. Potraviny pro zvláštní výživu- typy, vlastnosti a využití v dietologii

Slova se ujala Ing. Mgr. Diana Chrpová, Ph.D.. Rozdělila potraviny pro zvláštní výživu do 3 skupin a to, na potraviny pro zdravé kojence a malé děti, pro osoby s narušeným trávicím procesem a na potraviny mající vliv při fyziologické zátěži (= sportovci). Téma je to opět víc než obsáhlé, takže si přednášející zvolila pouze onemocnění jménem fenylketonurie. Osoby s touto chorobou neumí přeměnit aminokyselinu fenylalanin na tyrosin, jak je tomu u ostatních zdravých jedinců, což má za následek striktní dodržování speciální diety s minimem bílkovin. Pokud by ji dotyčný nedodržoval, došlo by k poškození mozku a vzniku mentální retardace. Víc toto téma rozebírat nebudu, jelikož pro vás do běžného života není stěžejní.

Následovala přestávka na svačinu, kde nechyběl již zmíněný koláček, ale také smoothie a tapioca puding, které mi posloužily jako svačiny do následujících dní. Poté proběhla ochutnávka od jedné veganské firmy a hurá na další přednáškový blok.

6. Vybrané potraviny nového typu (Novel Food)- vlastnosti, potenciální aplikace a souvislosti (1. část)

Slova se ujal Doc. Ing. Jan Pánek, CSc. z VŠCHT, který se zaměřil především na oleje, přesněji na nové zdroje omega 3 a omega 6 mastných kyselin. Uvedl například Krill olej, vytvořený z antarktického krillu (malých mořských korýšů), jako zdroj omega 3 či význam některých mořských řas. Zmínil i další oleje (Echium oil, Buglossoides oil), které mají vysoký podíl žádoucích kyselin, avšak jsou i dosti toxické (zvláště pro játra), takže jsou ve fázi výzkumu.

Ve čtvrt na šest seminář skončil a všichni spokojeně odcházeli domů vstřebat nové informace. Během jara by mělo být pokračovaní série seminářů, takže pokud se ve výživě pohybujete, můžu tuto odbornou akci jenom doporučit.