Jak si užít vánoční hodování a přitom nepřibrat?

22.12.2016

Vánoční čas už dlouhou dobu není jen o klidu a pohodě, stal se z něj i svátek jídla. Každý rok mě nepřestanou udivovat přeplněné košíky s jídlem v nákupních centrech, které se jako lavina valí den co den k pokladnám hypermarketů. A to už od začátku prosince. Bystrému oku neunikne, že to jsou většinou uzeniny, slané brambůrky, sladkosti ve všech podobách a jen velmi málo ovoce či zeleniny. Není potom divu, že o Vánocích spoustu lidí pár kilo přibere a po novém roce se je zase marně snaží shodit drastickými dietami.

Zkuste to letos jinak. Namlouvat si, že přes vánoční svátky shodím přebytečná kila, pokud se to přes celý rok nepovedlo, nemá smysl. To dokáže jen opravdu málokdo z nás. Nenabrat ale na váze není tolik těžké, pokud se držíte pár pravidel:

  • "Jezte střídmě z bohatého stolu." Tato rada platí na Vánoce více než kdykoli jindy během roku. Nepřejídat se, je jeden z hlavních pilířů, abyste vánoční čas přežili bez újmy (=nabraných kilogramů).
  • Nejezte ze společných velkých talířů. Jednohubky, cukroví či jiné pochutiny si nandejte na svůj talíř, a to ideálně najednou, ať vidíte, jaká to je porce. Tu pak jezte klidně během celého odpoledne. Nestane se vám tak, že budete stále něco ochutnávat a ztratíte pojem, kolik jste čeho zkonzumovali. Často to jsou takové porce jídla, že kdybyste je viděli pohromadě, vyrazí vám to dech.
  • Alkohol pijte v rozumné míře (či vůbec). Jíst byste mohli sebelépe, ale pokud byste za večer vypili 7 piv, tak vás ani kopec salátu nespasí. Jestliže se popíjení o svátcích nevyhnete, zkuste si dát například vinný střik místo čistého vína nebo si dát chladit do lednice předem stanovený počet piv na večer a další už nepřidat.
  • Vyhněte se všem slazeným nápojům, jako jsou kolové nápoje, komerčně vyráběné ledové čaje, atd. a také nadměrné konzumaci džusů. Stačí, kolik energie přijmete v jídle, není třeba se ještě zahlcovat dalšími prázdnými kaloriemi z pití. Dejte raději přednost čisté vodě, vodě s citrónem či mátou nebo neslazeným čajům.
  • Čím více jíme, tím více se musíme hýbat, abychom přijatou energii spálili. Proto na pohyb během svátků nezapomínejte! Povídat si s příbuznými můžete i během procházky. Rozmyslete si den předem, kdy na sportovní aktivitu budete mít nejvíce času a tu dobu si na ni rezervujte. Nenechávejte to na "někdy potom" během dne, ke sportu se s tímto přístupem ve většině případů už nedostanete.
  • Co nechcete jíst, to si domů ani nekupujte. Je mnohem těžší odmítnout jídlo, které je připravené na stole nebo schované ve skříni, i když bylo kupované s úmyslem, že bude jen pro návštěvu.
  • Nemusíte sníst vše, co je na stole, ani ochutnat vše, co je vám nabízeno. Ano, já vím, u babiček se často těžko odolává. Ale i tady platí, když jsem najezený, nemusím si dát ještě tři dezerty navrch, abych udělal radost hostiteli. Poděkujte za nabídku, ale nenechte se do ničeho tlačit.
  • Zkuste tučné potraviny nahradit lehčí variantou. Do bramborového salátu můžete dát majonézu nebo také bílý jogurt. Vánočku můžete osladit jako každý rok nebo ten letošní dáte jen poloviční dávku cukru. Vždy je to na volbě. Jídla budou nejspíše chutnat jinak, ale to neznamená, že je to špatně. Jen si náš starý zvyk musíme přetvořit na nový.
  • Nevyčítejte si. Pokud by se vám přece jen stalo, že se vánoční hodování zvrtne více, než jste plánovali, nevyčítejte si to. Nemá to smysl, jen se dostanete do špatné nálady. Zkuste se ale zamyslet, co způsobilo, že jste se nedrželi původního plánu. Je to důležité, protože jen tak dokáže mít příště situaci pod kontrolou.